0

Her er de bedste grøntsager i efteråret

Nu er vi snart ved at nå oktober måned og det betyder højsæson for nogle af de sundeste og groveste grøntsager nemlig masser af kål; blomkål, grønkål, rødkål, hvidkål og gulerødder, kartofler, rødbeder.
Der er mange grunde til at netop de grove grøntsager er vigtigere i kosten end de fine grøntsager, fx spinat, salat, agurker og tomater. Hvis du spiser rigeligt af disse grøntsager, vil du opleve at få et velvære og en sundere krop, uden at skulle bruge timevis i fitnesscentret eller på din motionscykel.
Man kan skelne mellem fine og grove grøntsager ved at kende deres indhold af kostfibre. Fine grøntsager indeholder maks. 2 gram kostfibre per 100 gram, hvor grove grøntsager har et kostfiberindhold på over 2 gram per 100 gram. De grove grøntsager mætter langt bedre samt indeholder flere fibre og næringsstoffer end fine grøntsager.
Gennem flere år har Sundhedsstyrelsen anbefalet danskerne at spise frugt og grønt. Der har blandt andet været kampagnen; 6 om dagen, som de fleste nok har hørt om. Her anbefales det at spise 600 gram frugt og grønt (300 g af hvert) dagligt. Her anbefales det ligeledes, at de grøntsager man indtager er grove grøntsager.
Det er altid en god ide at spise efter årstiden. Årstidens danske grøntsager har en kraftigere smag, duft og farve, og så er de billigst. Når udbuddet er størst så er prisen billigst og det er jo altid rart.
Nedenstående er udvalgte grove grøntsager, som er i sæson mellem oktober-december

  • Rosenkål
  • Rødbeder
  • Gulerødder
  • Selleri
  • Løg
  • Pastinak
  • Porrer
  • Blomkål
  • Grønkål
  • Hvidkål
  • Kartofler
  • Rødkål
  • Savojkål

Du bør naturligvis også dyrke motion, selvom du spiser sundt, men der er ingen tvivl om at kosten er grundlæggende, i målet om en sund krop og et godt velvære. Et godt supplement kan være en motionscykel eller en crosstrainer. Motionscyklen udmærker sig, ved sine små dimensioner samt den lette træning. Enhver kan komme igang med en motionscykel og få en god træning, selvom man er i meget dårlig form. En crosstrainer fylder lidt mere, men giver en mere effektiv træning.
Du vil opleve, at du forbrænder flere kalorier på en crosstrainer, da du også har armene i brug og derved bevæger en større del af kroppen. Crosstraineren kan dog være for anstrengene for nogle og her vil en motionscykel være bedre.
Når du køber en motionscykel bør du primært overveje den maksimale brugervægt, antal modstandsniveauer, antal træningsprogrammer samt indstigningshøjden. Du bør også overveje om der er gode produktbilleder af varen – jo flere og jo mere detaljerede billeder butikken har, jo bedre er motionscyklen typisk.
Her vil vi naturligvis gerne være behjælpelige, hvis du har behov for vejledning eller en god snak, om hvad der ville være det rigtige for dig. Du er meget velkommen til at besøge vores webshop og tage et kig på udvalget eller du kan ringe til os på 60627100 samt skrive på mail info@apuls.dk.



Postet by ebbe-sonderup via AdSet linkbuilding network