0

Kunsten at skrive en anmeldelse: En How-to guide om boganmeldelse

Når du starter med at arbejde på din boganmeldelse, går du måske helt i panik som så mange andre produktive og lovende forfattere før dig har gjort, ved begyndelsen af projektet. Som forfatter, kan det på enhver måde være en vanskelig og omstændeligt opgave at læse, anmelde og give dine egne meninger om en anden forfatters arbejde. Men når angsten har lagt sig og du er tvunget til at se din deadline i øjnene, er det at skrive en boganmeldelse ikke nær så tumultagtigt som det kan synes ved første øjekast. Nedenfor vil vi føre dig gennem nogle enkle trin om, hvordan man skriver en boganmeldelse for at få dig gennem den første angst og blive færdig med dit første udkast.

Hvad du skal gøre, før du begynder at skrive

Før du begynder at skrive din boganmeldelse, er der et par ting der er vigtige at huske og bruge mens du læser den bog du skal anmelde. Husk at overveje ting der måske ser ud til at være indlysende og uvæsentlige i første omgang. Tag et kig på titlen og indholdsfortegnelsen og overvej, hvad begge siger om bogens emner, pointer, og indhold. Mens du læser, så husk at tage hensyn til forfatterens stil, fokus på arbejdet og hvor godt form og funktion af skriveprocessen benyttes sammen. Sørg for at gøre notater mens du læser, til senere konsultation når du begynder at skrive.

Hvad du skal gøre når du begynder at skrive

Når du begynder at skrive din boganmeldelse, er det vigtigt at fange læseren med din indledende sætning. Som med al skrivning, vil din indledende sætning sætte tonen for resten af anmeldelsen. Sørg også for at du har forstået de retningslinjer din editor har givet dig. Nogle foretrækker et resumé af bogens plot, mens andre ikke gør. Når du er kommet godt i gang med at skrive, så husk at det er yderst vigtigt at anmelde bogen som forfatteren har skrevet den og ikke som den bog, du ønsker du havde læst. Hvis bogen er provokerende litteratur, så forklar dine læsere hvorfor. Hvis den blot er okay at læse, så skal du sørge for at fremhæve begrundelsen for din mening.

At skrive en anmeldelse af skønlitteratur

At skrive en anmeldelse af en skønlitterær bog, kan kræve at du skal skrive en lidt mere subjektiv anmeldelse hvor du giver udtryk for dine egne meninger, end hvis du arbejder på en faglitterær anmeldelse. Der er et par spørgsmål du skal tænke over mens du overvejer indholdet af din skønlitterære boganmeldelse. Selvom du ikke behøver a behandle alle disse spørgsmål, vil følgende liste give dig et sted at starte:

• Hvad handlede historien om? Enten på plot og historie niveau eller tematisk
  • Hvem var hovedpersonerne og hvad var din mening om dem? Var de veludviklede? Troede du på deres handlinger, reaktioner og begrundelser for at gøre som de gjorde gennem hele historien?
  • Hvad var dine mindst foretrukne dele af historien eller fortællingen som helhed? Hvordan ville du ændre historien hvis du kunne? Husk ikke at afsløre alt for meget af plottet når du besvarer netop disse spørgsmål.
  • Hvilken type publikum tror du forfatteren skriver for? Vil du anbefale bogen baseret på dens moral, temaer og plot?

Afslutningsvis er det vigtigt at bruge dine egne meninger og ideer i din boganmeldelse. Husk at når du skriver en boganmeldelse, bør den udelukkende være baseret på hvordan historien, temaet og forfatterskabet i almindelighed, blev fremlagt for dig. Forhåbentligt har denne simple how-to guide afhjulpet noget af angsten og stressen ved at skrive din boganmeldelse. Til slut vil jeg give dig det måske bedste og betydeligste råd om at skrive, som en kommende forfatter kan få; det er så simpelt som at sætte sig ned og begynde at skrive. Se at komme i gang!

På boksidan.net kan du skrive anmeldelser af bøger

Postet af fiverr47 via AdSet.