0

Sådan laver du dit eget træningsrum derhjemme med vægte

Der kan være mange grunde til, at man gerne vil have sit eget træningsrum derhjemme. Måske er du ikke tilfreds med dit lokale træningscenter, eller også er du bare træt af aldrig at kunne komme til de maskiner eller racks, som du ønsker uden først at skulle stå i kø.

Et træningsrum derhjemme kan også sagtens være lige så godt, hvis ikke bedre, end dit lokale træningscenter. Det kan dog virke lidt uoverskueligt at skulle købe udstyr til sit træningsrum, fordi der er så mange muligheder på markedet. Der er hundredvis af mærker at skulle vælge imellem, og meget af udstyret kan være utroligt dyrt. Heldigvis er hjælpen nær. Vi har lavet en liste over, hvad dit træningsrum som minimum bør indeholde:

 

Frivægte frem for maskiner

De fleste træningsprogrammer fokuserer på fri vægte og ikke maskiner. Med et udvalg af frivægte vil du kunne træne squat, bænkpres og dødløft og dermed holde din træning rimelig simpel.

 

Power racks

Du vil ikke være i stand til at løfte tungt uden et power rack. Du skal bruge til næsten hver træning, hvis du plejer at træne bænkpres, squat, military press og endda dødløft. Der er forskel på power racks, og nogle er lidt mere vakkelvorne end andre.

 

Vægtstænger og vægtskiver

At løfte en tung vægtstang er hvad ægte vægtløftning handler om. Vægtstænger kan bruges til squat, til dødløft til press og træk, så din krop bliver større og stærkere. Når du skal vælge vægtskiver, kan du vælge imellem standardudgaven, som er lavet af metal eller bumper plates, der er belagt med gummi. Bumper plates vil naturligvis være lidt mere skånsomme ved gulvet.

 

En justerbar bænk

En bænk skal være robust og komfortabel at ligge på. Jeg vil også anbefale en justerbar bænk frem for en flad bænk, så du vil kunne hævet sædet.

 

Håndvægte

Håndvægte er ikke decideret nødvendige, hvis du har vægtstænger og vægtskiver, men de er stadig værd at overveje. De er gode til bryst, – skulder- og armtræning. Det er klart en fordel at vælge håndvægte, hvor du selv kan justere vægten. De koster lidt mere end almindelige håndvægte, men du vil kunne bruge dem i længere tid, da du selv kan tilføje eller fjerne vægt på håndvægten. Desuden er de nemme at bruge og fås med utroligt høj vægt.

 

Ting du kan overveje:

  • Overvej at lægge noget støjisolerende gulv, som samtidig beskytter dit gulv. Man kan få måtter, som er fremstillet af skum i høj densitet. Disse kan sættes sammen, så de dækker hele gulvet.
  • Vægtløftersko er gode at squatte og dødløfte i, da du står bedre fast på gulvet.
  • Hvis du træner dips og pull-ups kan det være en fordel at købe et dip-bælte, hvor du kan sætte vægtskiver fast.
  • Sjippetov er er geniale til en cardio, og de fylder absolut ingenting i træningsrummet.



Postet by ag via AdSet linkbuilding network