0

Ure: Reparation og garanti – Hvordan gør man?

Vi vil i denne artikel bringe et spændende emne op, som skal omhandle reparation og garanti af ure. Hvad stiller du i realiteten op, hvis dit ur går i stykker? Det kan du finde svar på i denne guide, hvor du bliver forkælet med mange gode tips og tricks.

1.    Værd at vide om reklamationsret

Reklamationsret er et begreb, som enhver kunde bør kende til, da det handler om dine rettigheder. Du får ifølge lovgivningen altid to års reklamationsret, når du køber en vare – f.eks. et ur. Det betyder i praksis, at du kan få reapareret eller ombyttet dit ur, hvis du optager en fabrikationsfejl inden for to år. Det er også en mulighed, at du kan få pengene tilbage i særlige tilfælde.
Du kan altid benytte dig af reklamationsretten inden for to år, hvis skaden ikke er sket som følge af håndteringsfejl, betjeningsfejl eller misbrug af den ene eller anden art. Du kan altså f.eks. ikke få glæde af reklamationsretten, hvis dit ikke-vandafvisende ur er blevet fugtskadet.
Selvom du har to års reklamationsret, så vil det være fordelagtigt at oplyse forhandleren om fejlen så hurtigt som muligt. Det skal typisk ske skriftligt, hvor du bliver bedt om at beskrive den pågældende fejl så detaljeret som muligt.

2.    Gem og find kvitteringen frem ved behov

Det er meget vigtigt, at du husker at gemme kvitteringen, når du køber et ur, så du kan benytte dig af reklamationsretten og evt. garanti, hvis uheldet er ude. Du bliver nemlig altid påkrævet at bevise, at du har købt uret hos den pågældende forhandler.
Reklamationsret og garanti bliver ofte forvekslet, selvom der er tale om to vidt forskellige ting. Reklamationsret er en rettighed, mens garanti er et frivilligt supplement. Garantien stiller dig typisk væsentligt bedre end købeloven, så det er en fordel, hvis dit køb er omfattet af en garantiordning.

3.    De fleste skader kan repareres

Det er en glædelig realitet, at de fleste skader på ure kan repareres. Der kan dog være stor forskel på, hvor omfattende reparationer er – og dermed også prisen. Såfremt hverken reklamationsret eller garanti dækker, så skal du undersøge, om det kan betale sig at sende dit beskadiget ur til reparation.
Du kan altid indhente et uforpligtende tilbud fra en urforhandler, hvis du er i besiddelse af et beskadiget ur. Det kan du vælge at gøre i forbindelse med, at batteriet er gået i stå, glasset er blevet knust eller noget helt tredje.

4.    Opbevar dit ur et sikkert sted – og undgå reparationer

Det gælder for dig om at passe godt på dit ur, hvis du forventer at bruge uret i mange år endnu. Du skal være forsigtig, når du bærer uret på håndleddet, ligesom du skal sørge for at opbevare uret et sikkert sted, når du ikke bruger det. Du kan så vidt muligt undgå reparationer, hvis du passer godt på dit ur i hverdagen.
Kilde: https://www.watchfelt.dk/



Postet by watchfelt via AdSet linkbuilding network