0

Vidensdeling med udgangspunkt i virksomhed

Artiklen er skrevet i 2015 i forbindelse med studiet international handel og markedsføring og giver et indblik i, hvorfor vidensdeling er vigtigt. Dette med udgangspunkt i virksomheden Lilly.

I denne artikel blotlægges, hvordan en eventuel vidensdeling af en undersøgelse kunne finde sted.
Først og fremmest er det særdeles essentielt at dele den opnåede viden inden for organisationen, da dette hører indenunder god RM, at markedsføringsfunktionen skal fungerer på tværs af virksomheden. Intern markedsføring forhindrer i høj grad den infamøse silotænkning, hvilken gerne vil undgås, bl.a. grundet profit mulighederne i RM kontra TM. Det er i særdeleshed ærgerligt, hvis en sådan undersøgelse ikke bliver brugt til noget, da sådanne undersøgelser har det med at være betydeligt omkostningsfulde. Penge ned i et sort hul er trods alt ikke værdiskabende, og derfor skal undersøgelsen selvfølgelig bruges til noget.
Hvis du ønsker at læse noget omkring geometrisk algebra, kan du med fordel klikke på følgende link: Geometric Algebra

Nonaka og vidensdeling

Ifølge Nonaka, er vidensdeling en proces som funderer i socialisering. I dagens senmoderne samfund er der mange måder og steder, hvor man kan socialisere sig. Internettet, telefonen, møder osv. Derfor er der altså mange måder, hvorpå man kan dele sin viden. I forhold til partneren Holix, vil det højst sandsynligt være relevant, at dele relevant viden til et business meeting, da det er vigtigt, at der er mulighed for at dele både ’explicit’ og ’tacit’ viden, da dette kan udmunde i nye og bedre idéer. Angående B2B-markedsføring af produkterne, kan sociale medier med fordel anvendes, da disse platforme har rig mulighed for at målrette markedsføringen til de rigtige mennesker. På denne måde, kan vidensdelingen også foregår over for familielæger, samt psykiatriske klinikker.
Hvordan skal dette gøres? Kort sagt, er det noget HR-afdelingen i virksomheden kan stå for, hvis en sådan haves. Denne skal udarbejde noget materiale, og gerne kortfattet, da det højst sandsynligt skal sendes rundt via interne IT systemer, herunder e-mail. Derfor er det vigtigt, at det maksimalt måske kun er på en side og gerne med lidt billeder for at holde denne slags interne reklame interessant for de enkelte medarbejdere, da disse muligvis får over 100 e-mails om dagen. Internt kan der ligeledes gives flere informationer end eksternt. Disse informationer kan være relevante for eksempelvis andre marketing medarbejdere.

Andre fordele ved vidensdeling

Ifølge Nonaka’s SECI model, er skabelse af ny viden en spiral process af interaktioner mellem ’explicit’ og ’tacit’ viden, hvor interaktionen mellem disse skaber ny viden. Dette er noget som Lilly skal drage nytte af i forhold til at skabe nye idéer og innovative løsninger. Som nævnt er dette gjort ved eksempelvis at holde møde med partnere eller andre relevante interessenter. For at drage en parallel til markedsføringsfaget, kunne man her inddrage lead-users i forbindelse med at skabe innovative løsninger, da denne type forbrugere har en særlig indsigt i produkterne og kan dermed være med til at forbedre dem. Dermed får man også et langt mere kundeorienteret produkt, hvilket er ønsket indenfor RM.

Billige koder

Ved at foretage god vidensdeling, er det også muligt at investere i bedre kode til virksomhedens hjemmeside. Her kan billige koder anbefales.

Denne artikel er leveret af Michael Cortzen, som er online marketing specialist.



Postet by Michael Cortzen via AdSet linkbuilding network